dosza vata

Joga praktyka stabilizująca doszę VATA

Redukujemy nadmiar żywiołów powietrza i eteru w ajurwedyjskim typie

POWIETRZE + ETER

Ludzie szczupli, żylaści, “kościści”, niscy i wysocy, z ciut gorszym krążeniem, elastyczni gdy młodzi a o sztywnych stawach już po 30 stce. Kreatywni i rozbiegani, częściej znerwicowani niż pozostały typy, podatni na stres i rozchwianie emocjonalne. Często z uczuciem “odlatywania” i zagubienia w przestrzeni, z poczuciem niepewności i braku stabilizacji. Często towarzyszy im uczucie chłodu i zimnych rak oraz stóp.

Dziś nieco ich rozgrzejemy, ustabilizujemy, i zdejmiemy im trochę napięć z miednicy, lędźwi.

Kolory dla Vata

Grzejące i ziemiste (stabilizujące, ukorzeniające) : czerwień, pomarańcz, soczysta zieleń, brąz.

Zapachy dla Vata

Zapachy “uziemiające”, i słodkie, lekko rozgrzewające w zimne dni.

Słodkie, ciężkie, oleiste, redukujące nadmiar lotnego eteru, “wodniste zapachy” – algi (dobre nawilżenie przesuszonej doszy vata.

Olejki eteryczne: lawenda, róża, majeranek, bazylia, kolendra, goździk, kardamon, imbir, rozmaryn, drzewo sandałowe, paczuli, gałka muszkatołowa, szałwia, lukrecja, koper włoski, wanilia, Palo Santo.

Kadzidła żywiczne: żywica drzewa Sal, bursztyn, Guggul, Mirra.

Praktyka jogi równoważąca doszę Vata

Sesja jogi dla Vata ma na celu ustabilizowanie i naukę lepszego zakorzenienia stopami w macie, rozluźnienie bioder i odcinka krzyżowego wraz z lędźwiowym kręgosłupa, wzmocnienie centrum (mięśnie: poprzeczny brzucha, dna miednicy – 2,5 cm pod pępkiem) aby odciążyć skutecznie odcinek lędźwiowy podczas codziennych aktywności sportowych i zwykłych czynności. 

Na początku sesji Vata rozgrzewa ciało powoli aż do osiągnięcia pełnej plastyczności i elastyczności w ruchach. Podczas powitań słońca dodajemy poprawę mobilności. 

W części głównej praktykujemy:

  •  asany stojące i pozycje stojące równoważne (zakorzenienie stopami w macie, koncentracja, zatrzymanie na dłużej w każdej asanie);
  • asany poprawiające stabilizację tułowia: deski, pies z głową w dół, delfin, deski boczne (Vasisthasana);
  • asany poprawiające pracę centrum – mięśnie brzucha bezpośrednio – Navasany, deski, pozycje równoważne na rękach (Balasana, Bala Kakasana);
  • skłony ale delikatne;
  • pozycje otwierające biodra: diament, Baddha Konasana i jej modyfikacje (oraz funkcjonalne pozycje hips opening, które pokażę na filmiku), co do Upavistha Konasana – typ Vata powinien być do niej najpierw dobrze przygotowany i zacząć od Prasaritta Padottanasana  z właściwym pochyleniem miednicy bez przeciążania grupy mięśni kulszowo-goleniowych i przywodzicieli (zwłaszcza przywodziciela krótkiego). Polecam Upavistha Konasana z Navasany po dobrym rozgrzaniu nóg (sekwencja przez Prasaritta Padottanasana – Bhujapidasana, Titibhasana, Scandasana – do Navasana i Upavistha Konasana na filmiku! – obejrzyj koniecznie i zrób całą praktykę).
  • pozycje końcowe odwrócone (Vata nie powinna pozostawać w nich na długo): świeca, stanie na rękach (lepsze od stanie na głowie dla delikatnej szyi Vaty), różne zwisy na hamaku do Aerial Jogi i linach przy ścianie – czyli inwersje bez obciążania szyi;
  • delikatne rozciągnięcie pośladków, uwolnienie od napięcia w paśmie biodrowo-piszczelowym, można dodać masaż pleców lub punktów spustowych na tyle głowy, wyciszenie w Savasanie – masaż Blackroll rolką, piłka i duoball w oddzielnym filmiku jako masaż nóg i pleców dla Vata, usuwający nadmiar napięcia po praktyce jogi.
  • No to zaczynamy!!!

Praktyka jogi dla Vata

Joga stabilizująco równoważąca dla Vata

Leave a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *