medytująca dziewczyna praktykująca ciszę wewnętrzną

Cisza w jodze, cisza w życiu

Jak wypowiadać się skutecznie by inni nas słuchali?

W życiu, tak jak w medytacji, bardzo ważne jest tzw. “operowanie pauzami”. Robiąc je w odpowiednich momentach naszych wypowiedzi, kierujemy uwagę odbiorców na to co najważniejsze. Umiejętność spokojnego wypowiadania się eliminuje jąkanie, wydawanie różnych dźwięków typu” ooo”, “yyyy”, zacinanie się, oraz niezrozumiały potok naszych myśli lejący się nieprzerwanym ciurkiem w uszy naszego słuchacza. Żyjemy w dynamicznie zmieniających się czasach, w których nasze istnienie na rynku pracy, w kręgach towarzyskich determinuje bycie w social media, bardzo aktywne konsumowanie informacji, by broń Boże nigdy nie pozostać w tyle za innymi. Kaskady szybkich zdań wypluwanych z siebie, oznaczają brak panowania nad emocjami, chęć zbyt szybkiego przekazania każdej idei, albo zaistnienia w towarzystwie. Dlatego tak ważne jest, by nauczyć się panować nas rytmem wypowiedzi, jej szybkością (zwolnij!!!), i nauczyć się słuchać wypowiedzi innych ludzi. Przed nami ważne wyzwanie. Gdy chcesz coś powiedzieć, weź kilka głębokich oddechów, i mów dwa razy wolniej. Myśl w trakcie udzielania odpowiedzi.

Jak skutecznie zwolnić tempo mówienia?

Jak rozmawiać tak aby być zauważonym? Zacznij od wyciszających sesji jogi, pogłębiaj oddech, medytuj. To rada od nauczycielki jogi. W życiu codziennym, chodząc, stojąc, jedząc, obserwując, słuchając innych ludzi, myśl, zdawaj sobie sprawę z otaczających Cię dźwięków, słuchaj ich ze zrozumieniem. Niech sens każdego słowa dotrze do Ciebie. Zrozum wypowiadane treści. Obserwuj mimikę Twojego rozmówcy. Wczuj się w jego uczucia, lecz trzymaj zdrowy dystans. I cały czas ODDYCHAJ. Podczas własnego wypowiadania się, ODDYCHAJ GŁĘBOKO (Pranayama – techniki), i rób PAUZY, tak gdzie chcesz podkreślić ważność swoich słów. Pauzy w przerwach między istotnymi faktami, które chcesz powoli przekazać. Nie wstrzymuj oddechu. Unikaj szybkiego wypowiadania słów, tak jakbyś chciał je wystrzelić w serii z karabinu maszynowego.

Jak praktycznie ćwiczyć wolne tempo mówienia?

Zrób sobie tydzień praktyki ciszy. Zamiast przewijać palcem “feedy” na Facebooku, wyłącz się w tym czasie. Medytuj, nawet po 5 minut dziennie jeśli dopiero zaczynasz naukę wyciszania się, i jeszcze myśli rozpraszają Twoja uwagę wewnętrzną. Oddychaj głęboko gdziekolwiek wędrujesz, cokolwiek robisz, siedzisz, stoisz, gotujesz… Zacznij od takich, małych kroczków. Codziennej medytacji i pogłębiania oddechu. I ćwiczenia wewnętrznej ciszy. Robiąc coś, koncentruj na tym całą uwagę, bez telewizora i Youtuba w tle. Po prostu słuchaj ciszy. Wyłącz się z wyścigu konsumowania nowych informacji. To tylko jeden tydzień na początku. Być może spodoba Ci się ta praktyka, i zechcesz nieco ją przedłużyć.

Leave a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *