sesja jogi na lepsze zasypianie

Jak praktykować jogę na lepszy sen?

Pranajama i praca z ciałem znosząca napięcia gromadzone od stresu.

Senność, luz, spokój, odprężenie. Głęboki oddech, Pranajama na lepsze zasypianie. Sthira mudra gest spokoju i stabilności, połączona z oddychaniem lewą dziurka nosa i energią Idy. Według anatomii subtelnej w jodze, mamy 3 główne kanały energetyczne w ciele. Centralny wzdłuż rdzenia kręgowego Sushumna, skupia w sobie wszystko co najważniejsze, odpowiada za siłę duchową, oraz dwa płynące po obydwóch stronach kręgosłupa: Ida – lewa strona, oznacza energię bierna, księżycową, kobiecą, związana z aktywnością umysłową, ma siłę uspokajającą; oraz Pingala – prawa strona, energia aktywna, męska, słoneczna, aktywność prany i sił witalnych organizmu, przeciwieństwo działania Idy. Oddychanie lewą dziurką związane jest ze spokojem przynoszonym przez energię kanału Ida, czyli warto praktykować je przed snem, albo po stresie.

Blokady kanałów energetycznych w oddychaniu jedną dziurką nosa

Są związane z krzywą przegrodą nosową. Należy skonsultować się z lekarzem laryngologiem, ponieważ bardzo dużo osób ma krzywe przegrody nawet o tym nie wiedząc;-). Aczkolwiek można nauczyć się tegoż oddechu nawet przy wspomnianej przypadłości. Ja również mam krzywą przegrodę, ale praktykuję Pranayamę bardzo skutecznie. Blokady energetyczne jednego kanału, mogą być odczuwalne bardziej na mentalnym, i psycho-fizycznym poziomie, czyli jeśli jesteśmy bardziej nadpobudliwi (co może wiązać się również z problemami z tarczycą – zrób TSH), to nadaktywność prawego kanału Pingala, a większe blokady lewego – Idy. I na odwrót, senność, ociężałość, nadmierna powolność, blokada prawego, większa aktywność wykazuje lewy ( tu również należy sprawdzić stężenie hormonów, zrobić sobie morfologię i TSH). Połączenie medycyny konwencjonalnej, oraz alternatywnych metod pracy z oddechem i ciałem, to najlepsze działanie sprzyjające naszemu zdrowiu. Dobra aktywność (harmonijna, zrównoważona) Idy I Pingali, oraz Shushumna, to idealna synchronizacja prawej i lewej półkuli mózgu, a więc również umiejętność koncentrowania się na zadaniach i nauce, lepsza pamięć, szybsze działanie. Oddech naprzemienny Anuloma Viloma, czy Nadi Shodana, sprzyjają koordynacji półkul, aktywują na przemian obydwa kanały energetyczne.

A teraz zapraszam na praktykę;-).

Joga na dobre zasypianie część 1
Joga na dobre zasypianie część 2

Leave a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *