Joga na jesienno – zimową chandrę. Popraw sobie nastrój!

ODCINEK 1 – Aromaterapia na doładowanie energii, i lekkie uspokojenie.

Aromaterapia olejkami: Paczuli, Drzewo różane, Geranium

Asana na dziś

Parivrtta janu sirsasana – pozycja głowy obróconej do kolan.

Działanie:

  • Rozciąganie bocznej taśmy powięziowej.
  • Uwalnianie od napięć w bocznej części odcinka lędźwiowego pleców.
  • Uwalnianie od bólu i napięć w ramieniu aż do zginacza kciuka – przy długiej pracy przed komputerem, noszeniu torby tylko na jednym, dominującym ramieniu i barku,  i w skoliozie (nadmiernym przeciążeniu lewej/ lub prawej bocznej taśmy powięziowej. Tu dłużej zostajesz na bardziej spiętej, ciągnącej stronie (tej górnej rzecz jasna;-)).
  • Rozciąganie całego boku ciała – elastyczność powięzi.

Warianty: 1. usiądź na macie, 2 na zwiniętym ręczniku podłożonym rogiem pod kość ogonową, 3 na poduszce wyżej albo klocku położonym na płasko. Weź 1 – pacek do jogi i podłóż go pod stopę prostej nogi, w której kierunku będziesz robić skłon. Możesz tez zrezygnować z paska jeśli chwytasz za stopy dłońmi podczas skłonów.

Wykonanie

Prawa noga prosta, lewa ugięta w kolanie i stopa doklejona do wewnętrznej strony prawego uda.  Siedzisz na kościach pośladków, rozkładając ciężar ciała równomiernie, wyciągając się mostkiem do przodu. Trzymasz za pasek każda dłonią, albo wykonujesz asanę bez paska. Z końcówką wdechu wciągnij pępek i brzuch. Z wydechem zrób skłon łamiąc się w biodrach, chwytając coraz wyżej w kierunku stopy za pasek albo obydwiema dłońmi za prawą stopę. Jesteś w Janu sirsasanie. Zostań w niej na moment czując dobroczynną moc rozciągania pleców oraz pogłębiając skłon stopniowo i bardzo powoli. Jak już będziesz gotowy, zostaw prawą dłoń na prawej stopie, albo chwyć nią obydwa końce paska, odkręcając się w lewo, otwierając lewą pachą do sufitu, wyciągnij lewe ramię nad głową czując rozciąganie w lewym boku ciała. Wciągaj pępek, otwieraj się pachą do góry, ciągnij lewym ramieniem przed siebie. Zostajesz na 10 oddechów, albo na ciut dłużej, dopóki czujesz potrzebę rozciągnięcia górnego boku ciała. Z wydechem powoli skieruj klatkę piersiową do maty, tak jak w Janu sirsasanie, i na wdechu unosząc tułów w górę wyjdź z pozycji. Zmień stronę i powtórz asanę.

Herbatka na dziś

RANO i do godziny 15:00. Pij ciepłe, lecz nie gorące napoje. Polecam Ci herbaty zielone (nie przeparzone) z dodatkiem melisy lub mięty, soku z cytryny i miodu.
Późnym popołudniem i wieczorem przełącz się na picie herbat ziołowych o lekko uspokajającym działaniu. Najlepsza będzie czysta melisa, albo susz z melisy i szyszki chmielu. Susz z płatków nagietka, bławatka, owoców jarzębiny, liści jeżyny.

Pranayama na dobry sen

Przed snem zastosuj oddech tylko lewą dziurka nosa tak długo dopóki czujesz jego płynność i nie na siłę. Pranayama uspokajająca – oddech lewą dziurka nosa. Zdecydowanie na zakończenie każdego dnia. Możesz wykonać go siedząc po turecku na kanapie, albo leżąc w łóżku. Zatykasz prawą dziurkę i oddychasz tylko lewą wydłużając i pogłębiając, spowalniając, wdechy i wydechy.

Zobacz tez na wpisy o Pranayamie: 1. Kurs Joga Relaksu

 Miłej praktyki! Namaste;-).

Leave a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *