KURS: ” JOGA – ZAPANUJ NAD STRESEM” – oddech i mudry na ochłodzenie i wewnętrzny spokój lekcja 8

 Upalne lato, monsunowa pogoda. Gorąca rozmowa z szefem, stres (może zdarzyć się nawet zimą), po której dosłownie pęka Ci głowa, rozżarzona miliardem czerwonych iskier. Czujesz ból i palenie w skroniach, mocny ucisk. Stres pulsuje w czaszce. Czasem czujesz się tak przed okresem, albo podczas dusznych upałów. Zbliża się atak paniki, ważna rozmowa, egzamin. Czoło płonie żywym ogniem. Co robić? Gdy gonitwa myśli i niepokoi rozpala Twój mózg do czerwoności? Dodajmy jeszcze ponad trzydzieści stopni w cieniu? Wysokie tętno i tempo działania, pracy, wymagań, życia.
Jest rada. Dzisiaj przed nami dwie sesje,dłuższa – wprowadzająca i krótsza, dla zabieganych po odbyciu tej dłuższej. Sesje oddechów i mudr wychładzających organizm i obniżającej natężenie natrętnych myśli. Przywrócą spokój i pełne skupienie na wykonywanym zadaniu. Pokonają migrenę. Pomogą nawet zasnąć. Spróbujcie;-)
Zapraszam.

 PRANAYAMA

Dzisiejsze oddechy:

  • Przez nos;
  • wdech na 4, wydech na 6;
  • wdech na 4, wydech na 8 (jeśli wydech na 6 nie sprawia Ci problemów);
  • NADI SHODANA (naprzemienny oddech raz lewą, raz prawą dziurką : wdech lewa/wydech lewa/ wdech prawa/ wydech prawa/ zawsze zaczynasz od WDECHU lewą i kończysz na WYDECHU też lewą);
  •  Sitali kumbhaka – oddech chłodzący w upalne dni. Wdech nosem, wydech ustami. Przez końcówkę języka wystawioną przez usta, lub zwinięta w trąbkę i wystawioną przez usta. Zwijanie języka w trąbkę jest uwarunkowane genetycznie, więc jeśli tego nie potrafisz, nie przejmuj się, tylko wykonaj wersję z wystawieniem jego końcówki przez usta. Chłodzący wydech czujesz na języku. Wykonujesz długie wdechy i wydechy.

MUDRY (joga dłoni)
SESJA 2 (krótsza)
  • DHYANA MUDRA (WIEDZY)
Wycisza gonitwę myśli, koncentruje umysł na chwili obecnej, uspokaja.
  • PRANA MUDRA (ŻYCIA)
Wzmacnia działanie mudry wiedzy wykonywana bezpośrednio po niej. Wzmacnia układ immunologiczny, wycisza gonitwę myśli. 
  • MAHA-SIRSIA
 W sanskrycie oznacza “wielką głowę”;-D. Schowaj serdeczne palce (obydwie dłonie) do wnętrza dłoni, złącz opuszki kciuków i palców wskazujących oraz środkowych. Małe palce wyprostuj i rozluźnij. Oczy zamknięte. koncentrujesz się na oddechu:  wdech na 4/ wydech na 8 – powinien być dwukrotnie dłuższy niż wdech. Działanie mudry.  Eliminuje napięcia, bóle głowy (migrenowe, związane z zatokami, od stresu). Obniża intensywność natrętnych myśli oraz negatywnych emocji.

 ————————————————————————————————————————

SESJA 1 – dłuższa

  • DHYANA MUDRA (WIEDZY)
Wycisza gonitwę myśli, koncentruje umysł na chwili obecnej, uspokaja.
  • PRANA MUDRA (ŻYCIA)
Wzmacnia działanie mudry wiedzy wykonywana bezpośrednio po niej. Wzmacnia układ immunologiczny, wycisza gonitwę myśli. 
  • MAHA-SIRSIA
 W sanskrycie oznacza “wielką głowę”;-D. Schowaj serdeczne palce (obydwie dłonie) do wnętrza dłoni, złącz opuszki kciuków i palców wskazujących oraz środkowych. Małe palce wyprostuj i rozluźnij. Oczy zamknięte. koncentrujesz się na oddechu:  wdech na 4/ wydech na 8 – powinien być dwukrotnie dłuższy niż wdech. Działanie mudry.  Eliminuje napięcia, bóle głowy (migrenowe, związane z zatokami, od stresu). Obniża intensywność natrętnych myśli oraz negatywnych emocji.
  • ODDECH PRZY MAHA – SIRSIA – przez nos wydłużony lub Sitali kumbhaka (chłodzący) – daje najlepsze efekty wzmacniając działanie mudry usuwającej nadmiar ciepła z pulsującej głowy.

  •  MUDRA WARADA
Gest wybaczenia. Opierasz lewy nadgarstek na lewym kolanie. Łączysz palce lewej dłoni kierując je w dół. Lewe ramię rozluźnione. Pozostajesz w mudrze dopóki nie zacznie być niewygodna.Połączenie wszystkich palców dłoni jest symbolem harmonii pięciu żywiołów )ognia, powietrza, eteru, ziemi i wody). Mudra pozwala nam wybaczyć wszystkie działania, myśli, przekonania o sobie samym, którymi wyrządziliśmy sobie krzywdę. Podczas wykonywania mudry, przebacz sobie w myślach. Pokochaj się i wybacz wszystkie podknięcia.

  •  MUDRA ADŹŃA – trzeciego oka
 Uaktywnia czakrę trzeciego oka – intuicję, mądrość, inteligencję emocjonalną, neutralne myślenie i niestereotypowe podejście – widzenie wszystkich rzeczy i sytuacji takimi, jakimi są w rzeczywistości, a nie poprzez pryzmat naszych uprzedzeń do ludzi i świata. Unosisz lewą dłoń na wysokość twarzy, zaciskając w luźną pięść jej palce. Kciuk jest na zewnątrz. Prostujesz palec wskazujący lewej dłoni kierując go w górę i oplatasz go palcami prawej dłoni, delikatnie ściskając. Opuszką prawego kciuka lekko naciskasz podstawę lewego paznokcia, lewego palca wskazującego. Mudrę Adźńa wykonujesz od 1 do 2 minut.
  •  MUDRA NIRWANA
Odrzucamy egoizm i egocentryzm. Uczymy się postrzegać świat neutralnie odrzucając niezdrowe poglądy.  Obróć dłonie wnętrzami do siebie, do klatki piersiowej i skrzyżuj nadgarstki. Zetknij opuszki palców dłoni (wskazującego, środkowego, serdecznego i małego) łącząc je ze sobą, zamykając dłonie w kuleczkę lub koszyczek. Kciuki stykają się bocznymi krawędziami bądź są do siebie zbliżone.Trzymaj łokcie blisko ciała. Zostań w mudrze od 10 do 60s. Czubki palców powinny się znajdować na wysokości czoła, lecz na początku praktykuj trzymając donie przy klatce piersiowej (tak będzie wygodnie stopniowo przyzwyczajać dłonie do mudry).

 FILMIK Z MUDRAMI

 SESJA 1

SESJA 2

Miłej praktyki.
NAMASTE;-)

Leave a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *