kurs jogi relaksu

Sattwa,Radżas, Tamas – istota działania w praktyce na macie i poza matą

3 guny w praktyce jogi

  Sattwa to lekkość, świetlistość, spokój, wiedza, zrozumienie, HARMONIA. Wszyscy powinniśmy do niej dążyć. Jest jedną z trzech energii tworzących prakriti czyli konstytucję psychofizyczną człowieka, oraz jedną z trzech energii wchodzących w skład całego świata.
Sattwa, Radżas, Tamas – zwane trzema gunami. To 3 energie, siły składające się na całą naturę świata (prakriti) oraz ludzką konstrukcję mentalną, psychiczną, energetyczną i fizyczną. Wszystko, całe działanie, cechy, wiedza, stan, emocjonalność, charakter podlega tym trzem energiom. Podlega im również pogoda, przyroda, klimat, smaki, zapachy, kolory, dźwięki… Pozostając w idealnej harmonii (proporcjach, bez dominacji jednej z nich) sattwa – radżas – tamas pozostają bez jakichkolwiek przejawów w naturze. Dopiero gdy, któraś z nich zacznie dominować, widać wyraźnie ujawniające się cechy, tendencje, działania. Guny są trudne do zrozumienia dla Europejczyka. Będę zgłębiała ten temat na blogu;-).
  Generalnie w działaniu, emocjach, praktyce, pracy, odżywianiu się, relacjach z innymi ludźmi i ze samym sobą, powinniśmy wszyscy dążyć do SATTWY. SPOKOJU, RÓWNOWAGI, życiowej harmonii. Dlatego temat gun jest ważny na kursie: ” Joga – zapanuj nad stresem”. Stres, spowodowany nagromadzeniem się negatywnych emocji, niepokoju, frustracji, lęków reprezentuje RADŻAS przechodzący w TAMAS. Radżas objawia się agresją i wyżywaniem się na innych ludziach dookoła, stosowaniem używek – wyżywaniem się na sobie. Tamas objawia się wypaleniem, oporem na wprowadzenie pozytywnych zmian w swoim życiu, depresją, wycofaniem, autoagresją, apatią, ignorancją.
My dążymy do SATTWY. Spokoju, miłości i zrozumienia. Akceptacji siebie i powolnych, cierpliwych, spokojnych zmian z radością w sercach. Zrozumiałam to zgłębiając Ajurwedę. Nasze problemy z braku akceptacji dla samego siebie biorą się z poddawania energii tamasowej. Wyrabiamy sobie opinie na własny temat przyjmując dołującą krytykę innych ludzi, którzy sami mają problemy i chcą je odreagowywać na nas. Wszyscy podlegamy energii radżasu, cały świat szybko pędzi do przodu, jest agresywny, hołduje rywalizacji. Jest nas za dużo… i niszczymy: własną planetę, przyrodę, glebę i wody – dające nam pożywienie, powietrze – oddech poruszający pranę w ciele; bo za bardzo skupiliśmy się tylko na zarabianiu pieniędzy, technologii i osiąganiu sukcesu za wszelką cenę. Nie dostrzegamy, że wszystko czego potrzebujemy by żyć i BYĆ SZCZĘŚLIWYMI, mamy już pod ręką. To my decydujemy o kształcie tego świata, kształtując zdrowe i szczęśliwe relacje między sobą i z innymi ludźmi. Zaczynając od miłości do siebie. Od akceptacji. Szczęśliwej ścieżki samorealizacji, bez krzywdzenia siebie i innych ludzi. Bez niszczenia przyrody. Ale to jest tylko możliwe, gdy zaakceptujemy i pokochamy samych siebie. Ruszymy powoli do przodu budując swoją własną drogę, bez oglądania się na innych i przyjmowania do siebie negatywnej i niszczącej krytyki innych ludzi. O dobrej, konstruktywnej krytyce napiszę jeszcze podczas kursu.
We wszystkim co  ROBISZ, JAK SIĘ PORUSZASZ, JAK MYŚLISZ, ODCZUWASZ I DZIAŁASZ dąż do SATTWY.
KRÓTKI OPIS GUN

SATTWA – jasność, światło, lekkość, harmonia, czystość , mądrość, spokój, wiedza, światły umysł, miłość, tolerancja, prawdomówność, życzliwość.
Kolor – BIAŁY
Smak – SŁODKI
Pokarm wzmacniający gunę: surowe warzywa i owoce, orzechy i nasiona, zboża, ziarna, zielone: kiełki i warzywa zielonolistne i strączkowe, delikatne herbaty ziołowe, mleko i masło ekologiczne i naturalne.
PRAKTYKA NA WZMOCNIENIE SATTWY – asany, pranayama, medytacja, mundry, mantry, życie według jai i nijam (etyki, zasad), czas spędzany na łonie natury w spokoju joga nidra.
SATWICZNA JOGA NA MACIE: łagodna i płynna, lekka praktyka asan bez wysiłku, poddawanie się ruchowi i płynięciu. W relaksie, w jodze nidrze, pranayanie i medytacji.
RADŻAS – działanie, aktywność, pożądanie, materializm – chęć posiadania, zmiany, dominacja, pasja, pobudzenia, ambicja., duże ego i brak akceptacji, agresja, szalejące emocje, nadaktywny umysł, obsesje.
KOLOR – CZERWONY
SMAKI: kwaśne, ostre, gorzkie słone.
Pożywienie: ostre – papryka, pobudzające: mocna herbata i kawa, słodycze.
PRAKTYKA : praktyka techniczna i dynamiczna ale bez użycia dużej siły by wchodzić w asany, nie przełamujemy oporów.

TAMAS ciemność, bezwład i bezczynność, lenistwo, unieruchomienie, ignorancja wiedzy, zmęczenie, apatia, senność, ciężkość, ociężałość, otępiony umysł w stanie uśpienia, brak energii, opór.
KOLOR – CZARNY
SMAKI – WODNISTE, MDŁE (glony)
Pożywienie: fast food, wysokoprzetworzone, mięso, cebula, czosnek, głęboko smażone pokarmy, odgrzewane i mrożonki, 
PRAKTYKA TAMASOWA : wchodzenie w asany i pokonywanie oporów, które stawia ciało, wbrew jemu. Mocna praktyka tylko przy znakomitym rozgrzaniu mięśni i stawów, dobrym przygotowaniu psychicznym i pełnym skoncentrowaniu.
Chcecie wiedzieć więcej? 
Poczytajcie.
 O doszach o gunach pisałam wcześniej tutaj: Ajurweda – “Wszystko o 3 doszach”.

Bibliografia:
  1. “Joga” NR 4(7) Energie Wszechświata, Kasia Bem str. 54 – 56.
  2. Maciej Wielobób, Tamas, radżas i sattwa w praktyce asan: https://joga-abc.pl/3-guny-asany-maciej-wielobob/
  3. Plus moje własne konkluzje i przemyślenia podczas czytania mądrych teksów i praktyki jogi, podczas mądrych rozmów z mądrymi praktykującymi, przyjaciółmi, joginami.

Leave a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *