Aerial Joga fakty i mity

 Aerial Joga – joga w hamakach, zwana antygrawitacyjną. 
Dla kogo jest Aerial Joga?
Dla osób świadomych ciała, czucia głębokiego, wyprowadzania każdego ruchu z “centrum”, czyli od aktywacji mięśnia poprzecznego brzucha na końcówce WDECHU – spłaszczenie dołu brzucha pod pępkiem (klasyczna wizualizacja z zajęć pilates ” wciągnij pępek do kręgosłupa”). 
Dla osób bez poważnych problemów zdrowotnych związanych z kośćcem, kręgosłupem, układem nerwowym, błędnikiem, dla dziewczyn podczas menstruacji, w niektórych ciążach, jeśli lekarz zabroni a Ty nie uprawiasz aktywnie i regularnie różnych dyscyplin sportu
Jak oddychać podczas jogi w hamakach?
Zwykle na zajęciach oddychamy szybciej, traktując Aeriala jak mocny trening niemalże akrobatyczny. Lecz… osobiście jestem zwolenniczką wykonywania głębokich i świadomych wdechów i wydechów licząc do 3 lub 4 w myślach, a potem wydłużając oddechy już automatycznie (jak nam wejdą techniki Pranayamy w nawyk;-)). Czerpiemy wtedy maksymalne korzyści z ćwiczeń w materiale. Powięzi uelastyczniają się naprawiając swoją strukturę, oddech dotlenia wszystkie komórki ciała, umysł jest dobrze skoncentrowany na każdej fazie ruchu, odpoczywa, neutralizuje gonitwę myśli. Po prostu odprężasz się ćwicząc. To prawdziwa joga w podwieszeniu;-).
Jaki typ konstytucyjny (Ajurweda) wzmacniany jest / a jaki nie, przez Aerial.
Generalnie Aerial nie poleca się typom Vata, czyli będącym nieuziemionymi. Aerial, ponieważ nie ma twardego podłoża, wzmacnia cechy Vaty (chwiejność, zwiewność, eteryczność, poczucie rozkojarzenia, odlotu). Dla Vaty najlepsza jest solidna praktyka asan stojących i równoważnych z mocnym staniem na ziemi (macie). Ponoć poprzez “podniebną” praktykę Vata może zupełnie się rozregulować. Jednakże… sama jestem Vatą i nie zaobserwowałam tego u siebie. Praktyka Aerial odpręża, relaksuje, wydłuża. Koi napięcia, a podczas pozostawania w pozycjach odwróconych nasz kręgosłup ulega dekompresji, odciążeniu. Wydłużają się przestrzenie miedzy kręgami, przez co w nocy, podczas snu, krążki ulegają lepszej regeneracji, małe dyskopatię mogę się cofać, dyski wracają na swoje miejsce. Nawet spięte nadmiernie mięśnie przestają nas ciągnąć, rozluźniają się. Lekko puszczają punkty spustowe. Struktura powięzi, dzięki aktywnemu masażowi (nacisk tkaniny na skórę) ulega rozprasowaniu, uwodnieniu, rozciągnięciu (nie chodzi tu o typowy stretching, tylko zwiększenie odległości między między strukturami powięzi, rozplatanie zbitych fragmentów co przedstawię we wpisie o powięzi dokumentując odpowiednimi rysunkami i zdjęciami).
Aerial odciąża typ Kapha (solidny, ciężki, mocny), dając mu więcej potrzebnej lekkości, luzu, swobody. 
Pitta – nasz “mięśniak”, siłacz, będzie czuł się cudownie w pracy z hamakami. Niestety pozycje odwrócone nie do końca nadają się dla Pitty, rozpalając jego wewnętrzny ogień, skłonność do gniewu, konfrontacji, walki. Na szczęście zasady Ajurwedy można łamać. Z punktu widzenia fizjoterapeutów i trenerów, Aerial Joga jest rewelacyjną formą aktywności fizycznej, odciążającą psychicznie, fizycznie (poprzez wspomniany przeze mnie wyżej masaż wszystkich taśm powięziowych), spokojne budowanie siły, używanie podciągnięć (ruch “PULL), których brakuje nam w życiu codziennym i wielu innych aktywnościach fizycznych.
Aerial wzmacnia plecy u kobiet.
Jeśli próbowałaś już wszystkiego, katując się pompkami, sztangą, kółkami gimnastycznymi. I nic. Lipa. Pełno przeciążeń a efekty postępują tak wolna, że nawet ślimak jest przy Tobie sprinterem. To oznacza, że już czas na naprawdę skuteczną metodę wzmocnienia mięśni pleców i ramion. 
Aerial przychodzi nam, płci pięknej, z pomocą. Na zajęciach wzmocnisz plecy i ramiona, automatycznie, w bardzo naturalny sposób. Wchodząc do każdej pozycji. Używając nad chwytów i podchwytów, nawet nie myśląc o ciężarze i wysiłku, który musisz pokonać by poczuć i zobaczyć wreszcie upragnione efekty.  Hamak jest prostszy od kółek. Materiał nie jest rozdzielony, tylko stanowi pętle, w  którą zawsze gdzieś jesteś podparta. Czy to podczas nakrywek, pozycji odwróconych, fikołków, skłonów, desek. Nasz organizm szybciej się uczy, łatwiej wykonując pewne pozycje, mając przy tym sporo dobrej i rozluźniającej zabawy. Materiał jest miękki. Miększy od twardej sztangi, kółek, gum. Przyjazny. Chwytamy go bardzo naturalnie, odruchowo napinając mięśnie. Utrzymujemy się na nim jak dzieci, które wspinały się po drzewach w szczenięcych czasach. Po prostu wracamy do naszych wspomnień, odruchów ewolucyjnie wtłoczonych przez Matkę Naturę do naszych genów. Więcej już nie napiszę. Sprawdźcie sami;-).
Faceci tez mile widziani. Potrzebują tej naturalnej siły i masażu powięzi. Panowie są mnie elastyczni i silniejsi od Pań. Dla nich Aerial to mnóstwo łagodnej zabawy, połączonej właśnie z masażem powięzi, rozluźnieniem napięć po mocnych treningach i stresie ( po typowej walce samców o pozycję, o samicę, o lepszy gadżet). Rozluźnienie psychiczne i fizyczne w jednym. Znakomity nastój do końca dnia i na początek następnego poranka.
Wpadnijcie  na mój Aerial do Crossfit Ursynów w niedzielę na 13:30;-). Poczujecie różnicę. Zobaczycie coś nowego. Wyjdziecie totalnie odprężeni i silni jednocześnie, będąc o krok od spełnienia marzeń o fantastycznej sylwetce;-)!
Dynamiczna sesja Aerial Jogi na zachętę;-)
Specjalnie dla Was;-))

Do zobaczenia na zajęciach;-). Namaste!

Leave a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *