kurs pranayamy czyli oddychania w jodze

Medytacja w ruchu, oddech, łagodzenie emocji – praktyka poza matą:-)

Wielkanoc. Dużo się dzieje. Czas zmian na drodze życiowych wyborów. Świąteczny weekend sprzyja rozmyślaniom. Uciekam od miejskiego zgiełku na rodzinne spacery z ukochanym psem, w zupełnie innym świecie. Z daleka od zgiełku, gwarnego tłoku ulic. Czyste powietrze wdychane do płuc. Pranayama w ruchu, pełne nasycenie się głębokim oddechem. Z daleka od smogu. Powietrze tutaj inaczej pachnie. Głęboki wdech z każdym krokiem, i spontaniczny wydłużany wydech. Prawdziwy detoks każdego komórki ciała i zmęczonego hałasem umysłu.

Kilka godzin samotności w domu. Czas na inspirującą książkę, dokładne wgryzienie się w teksty z nowego numeru “Jogi”. Ćwiczenia Pranayamy. Dziś praktykuję oczyszczającą i pobudzającą układ hormonalny bastrikę w 14 asanach, ujjayi wzmagający kreatywna działalność umysłu, na zakończenie oddech kwadratowy (“runda”  pierwsza trwająca, aż oddech naturalnie się wydłuży: wdech -4, zatrzymanie -4, wydech -4, zatrzymanie 4; “runda” druga to już: wdech 8, zatrzymanie – 8 , wydech – 8 , zatrzymanie – 8; po dłuższym czasie “runda” trzecia: wdech – 16, zatrzymanie – 16, wydech – 16, zatrzymanie – 16 ). Leże sobie na macie spontanicznie wydłużając oddechy. przy szesnastce niedługo wytrzymuję. Przerywam. Wracam do bardziej naturalnego dzisiaj rytmu czwórek i ósemek. Taka jest nasza codzienna praktyka. Zależna od dnia, samopoczucia, ciśnienia, pogody, czasu, fazy cyklu hormonalnego. Praktyka nieco kapryśna, ale dająca OPARCIE w sobie. NIE NA WYŚCIGI z ludźmi i czasem, tylko wykonywana w pełnej koncentracji na Twoich potrzebach.

Pranayama z medytacją na oczyszczenie emocji, wybaczenie i harmonię duszy-umysłu-ciała niedługo na blogu. Wszyscy takiej potrzebujemy. Żyjąc w gwarliwym, i wiecznie nienasyconym wrażeniami mieście, musimy włączyć przebywanie w ciszy i spokoju, ze samym sobą, do naszej codziennej higieny funkcjonowania.

Co możesz zrobić?

Domowe Feng shui w uproszczeniu

  • Urządź pokój w kolorach, które dają Ci spokój i ukojenie po całym dniu. Otaczaj się minimalną ilością sprzętów, lecz takich, które lubisz. Otaczaj się tym, co wzbudza w Tobie radosne emocje i skojarzenia.

Medytacja w mieście

  • Wygospodaruj każdego dnia 20 minuty tylko dla siebie. W cichym miejscu. Usiądź i pomedytuj. Jeśli czujesz zbyt duże pobudzenie emocjonalne, po prostu zamknij oczy i wsłuchaj się oddech. Postaraj się wyrównać jego rytm i naturalnie go wydłużać. Gdy już poczujesz jak oddech sam zacznie być dłuższy i spokojny, rób wdech do przyjemnego uczucia rozciągnięcia w klatce piersiowej, wydłużając każdy WYDECH, lecz tak by płynnie przechodził z następny wdech. Po pewnym czasie zauważysz jak naturalnie oddychając nie męczysz się kontrolowaniem całego procesu. Zaczniesz odczuwać przyjemny spokój. I to jest właśnie Twoja medytacja. Nie musisz robić nic więcej.
  • Ćwicz oddech w komunikacji miejskiej. Podczas przemieszczania się, Godzin korków, tłoku, w tłumie. Siedząc czy stojąc, idąc czy czekając, zamknij oczy, złącz kciuki i palce wskazujące, zacznij brać głębokie wdechy i wydłużać wydechy. Skup się na oddechu. Zobaczysz jak porządkują się myśli, zdenerwowanie ucieka gdzieś daleko stąd. W stanach zdenerwowania i przyśpieszającego tętna, zatkaj prawą dziurkę nosa i oddychaj lewą. Po pewnym czasie, indywidualnym dla każdego z osobna, gdy już Twoje tętno się uspokoi, skup się na wydłużaniu WYDECHÓW lewą dziurką nosa. Pooddychaj tym sposobem tyle czasu, ile potrzebujesz.

Medytacja w plenerze

  • Wyjedź. Znajdź spokojne miejsce. Dużo przestrzeni, lasu, gór, niezmierzony horyzont przed Tobą. Wybierz się na wycieczkę. Pieszo. Nie sprawdzaj smsów w komórce. Nie myśl o pracy. Po prostu na początku pozwól myślom płynąć w chaosie i tłoku. Emocjom pozostawać wzburzonymi. Idź, rozglądaj się dookoła i obserwuj jak stopniowo uspokajają się Twoje myśli, oddech staje się płynny a chaos emocjonalny zamienia się w wewnętrzną ciszę i spokój. Nie ważne co się stało w pracy, w domu, w Twoich relacjach z ludźmi. Jak bardzo cierpisz, jesteś zły, nie potrafisz wybaczyć. Teraz i tutaj ważne jest sycenie oczu widokami przyrody, łagodny rytm Twoich kroków, śpiew ptaków, dźwięki natury, szum wiatru, Twój oddech, wewnętrzna cisza w głowie. SPOKÓJ. Podaruj sobie spontaniczne wyjazdy spędzając czas w plenerze, ucieczkę od miasta, tak często jak możesz, potrzebujesz. Życie jest zbyt piękne i krótkie, aby spędzać cały czas w jednym miejscu, przed komputerem, ciągle w tym samym pomieszczeniu. Daj się ponieść marzeniom. Wsłuchaj w potrzeby duszy i umysłu. Potrzeby serca.

GARŚĆ PRZEMYŚLEŃ

  •  UWOLNIJ SIĘ OD CIĄGŁEGO OCENIANIA SIEBIE PRZEZ PRYZMAT ZDJĘĆ W INTERNECIE ORAZ OPINII INNYCH LUDZI. PRAKTYKA JOGI ZALEŻY TYLKO OD CIEBIE!
  • “WSZYSTKO CO JEST INNE ZAPROWADZI CIĘ DO SAMEGO SIEBIE” ODKRYWAJ I CZYTAJ NAJBARDZIEJ ORYGINALNE KSIĄŻKI ODNAJDUJĄC W NICH INSPIRACJĘ DO DZIAŁANIA. NIECH POBUDZĄ CIĘ DO MYŚLENIA, PRZECIWSTAWIAJĄC SIĘ TWOIM DOTYCHCZASOWYM POGLĄDOM.
  Ostatnio odkryłam nietuzinkową książkę, zmuszającą do przemyślenia praw rządzących ludzkimi działaniami i myśleniem. “Cokolwiek myślisz pomyśl odwrotnie” autorstwa Paula Ardena, jest dziełem pełnym różnych, interesujących maksym, cytatów oraz opisów sytuacji z życia wziętych, które zmieniają nasz punkt widzenia. Niektóre z nich pomijam, nie trafiają do mnie. Dużą cześć zachowuję w pamięci. Pokazują jak funkcjonuje nasz dzisiejszy świat. Jak czasem warto przełamać stereotypy, zaryzykować czy zmienić myślenie na chwilkę, by się odważyć zrobić w życiu coś inaczej i wygrać. Przestać przejmować się ludźmi i tym co o Tobie myślą, a często myślą w sposób bezwzględnie krytyczny. Podkopują, oceniają, szufladkują. To w Tobie tkwi moc przerwania tego “niekończącego się” łańcuszka, raniących emocji. Na dłuższą metę ograniczającego Twoje możliwości działania w realnym świecie i poprawę sytuacji oraz pracę nad tym, z czym teraz się mierzysz.
 Czasami warto się przełamać. Dać sobie szansę na nieprzejmowanie się przyszłością, wypowiedzenie własnego zdania tak odrębnego od zdania innych, przełamać impas, powiedzieć otwarcie NIE, albo zaryzykować zaprezentowanie jakiegoś pomysłu w niekonwencjonalny sposób. To Ty masz życie w swoich rękach.

ŻYCIE:-)
TO PIĘKNE CHWILE.
WSZYSTKO CO NAS OTACZA UCZY.
WZBUDZA EMOCJE. ZMUSZA DO PRZEMYŚLEŃ.
JOGA TO PODRÓŻ W GŁĄB SIEBIE. ODKRYWANIE, PRACA NAD … , AKCEPTACJA, SPOKÓJ, MIŁOŚĆ, SAMADHI.

NAMASTE:-)

Leave a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *